VR-tekniken har inneburit en revolution inom bilspel. Efterfrågan på simulatorer i genren har alltid varit hög, men oavsett hur utvecklade spelen har varit, så har det alltid krävts en skärm och en 2D-upplevelse. Idag finns det inte bara VR för bilsporter, utan också i dess olika kategorier.

Bilsportens plats inom spel

Att VR-teknologin skulle nå rally och racing var bara en fråga om tid. Bilsporter har länge varit en stor del av alla former av spelande, och ända sedan de första arkadspelen kom ut har olika typer av racingsimulatorer varit populärt. Bilsport är numera djupt implementerat i spelvärlden, och många använder idag iGaming-sajter som källa för till exempel F1 regler och annan information om racing. Att det är så etablerat inom spelande kan också vara en av anledningarna till VR-simulatorernas succé, då även digitalt spelande har ökat enormt i popularitet under de senaste 20 åren. Att inte ha möjlighet att köra en riktig bil betyder inte längre att man inte kan vara en del av sporten, både vad gäller tävling och rekreation.

Rally och racing i VR

De första VR-spelen som släpptes inom bilspel fokuserade i första hand på racing. Det vill säga, tävlingar som formel 1 och speedway. Vad som skiljer rally från racingsporterna är främst att det inte körs på en racingbana. Föraren sitter i en, ofta trimmad, personbil, och banan består av en väg som är avstängd för andra trafikanter, och på senare år har nya kategorier som sprint poppat upp i sporten. Att rallyn behövde en egen del av VR-spelvärlden var självklart. Idag har rally etablerats på VR-marknaden, och numera har till exempel det populära Dirt Rally fått VR-funktioner. En viktig faktor för funktionernas utveckling var VR interactive rally car-simulatorn som introducerades av Bosch 2018. Tekniken som erbjuds strävar efter att kunna ge spelaren den unika rallykänslan, som bilsportsimulatorerna med racingfokus kan gå miste om med sina funktioner – då skillnaden mellan rally och racing är väldigt stor för föraren i verkligheten.

Vad simulatorn gör

Det kom inte som en förvåning för testare att VR interactive rally car-simulatorn behövde ett extremt avancerat system. Idén är att föraren ska kunna uppleva ljudet och synen av att köra på en etablerad rallyväg, och VR-headsetet bidrar med detta genom sitt 360-graderssynfält och komplexa ljudsystem. Men framför allt har man lagt mycket tid på själva “sätet”. Stolen som spelaren sitter i simulerar alla rörelser som bilen gör på en riktig rallyväg, och är synkroniserad till förarens styrning, det virtuella väglaget och svängarna. Närmare riktig rally än så är det svårt att komma, och det utövas redan som e-sport på internationell nivå. Framtiden får utvisa om VR-bilsporter kan ta spelupplevelsen ännu längre än så.

VR-interactive rally car-simulatorn och hur den skiljer sig från andra VR-simulatorer inom bilsport

●  VR-spelen kommer som en naturlig följd av bilsporternas betydelse för gaming

●  Då rally och racing skiljer sig från varandra, krävs ett system som fokuserar på rally

●  Simulatorn ger en 360 graders upplevelse av ljud och syn, samtidigt som den följer bilens rörelser i detalj