Det är ingen hemlighet att bilsporten, och då främst rally, blivit en av svenskarnas favoritsporter genom tiderna.
På grusvägar med låg trafikbelastning har svenskarna kunnat utvecklat sina färdigheter och vi har genom åren kunnat inta pallplatser i internationella tävlingar på både dam- och herrsidan.
Det är inte bara i Sverige som rallyn har ökat i popularitet, utan anses vara en utav de största typerna av motorsport i världen. Miljontals människor samlas under säsongens tävlingar för att se när förarna utnyttjar den vildaste terrängen och sätter sina förmågor på prov.
Tävlingarna hålls vanligtvis mellan januari till november där en förare tillsammans med sin kartläsare kör på olika typer av sträckor och terräng. Terrängen kan variera med allt från grus till snö och innehåller inte sällan kurvor och andra komplicerade väglag. Målet är att vara snabbast genom loppet och det krävs att föraren och kartläsaren jobbar som ett team.
Sverige har länge varit en rallynation tillsammans med sina grannländer Norge och Finland och vi har även några vinster i de större tävlingarna på vårt CV.
Rallyn drar till sig en stor publik och det är heller inte ovanligt att man på den internationella nivån satsar pengar vid stora rallytävlingar. Många av de utländska casinosajterna erbjuder i dagsläget möjligheten till betting på rally, och utanspelpaus.se har samlat flertalet sajter för spel utan svensk licens.
WRC och Rally Sweden
Den största rallytävlingen som anordnas är WRC (World Rally Championship) med tävlingar som sker i olika länder och bjuder på varierande terräng och underlag. Den första är det traditionella Monte Carlo-rallyt där förarna tävlar på asfalt genom den franska rivieran under fyra till fem dagar. Även ett vintrigt Sverige står som värd för en utav tävlingarna, Rally Sweden, under WRC och erbjuder snö, is och frusna vägar.
Rally Sweden har sedan sin start 1950 dragit till sig många åskådare som har haft möjlighet att komma riktigt nära både bilarna, banorna och förarna. Sedan 1973 ingår tävlingen i WRC och har enligt tradition det enda vinterrallyt och sägs vara en tuff bana för den som inte är van vid de skandinaviska väglagen.
Inte många har lyckats övervinna de svenska och finska förarna i rallyt. Det var först 2004 som fransmannen Sébastien Loeb kammande hem förstaplatsen i tävlingen och vinsterna har därefter gått till andra europeiska länder, med Finland och Frankrike i toppen.
Då det i dagsläget råder en brist på snösäkerhet har tävlingen varit hotad. Eftersom rallyt är det enda vinterrallyt krävs det en viss snömängd för att den ska kunna hållas. Det är inte många gånger tävlingen ställts in på grund av snöbrist, men 1990 års milda vinter gjorde att man inte kunde köra banan som tänkt. Tävlingen har varje år hållits i Värmland men under 2021 har det bestämts att förflytta den till Umeå som kan erbjuda ett mer stabilare vinterklimat.
Umeå har även ett starkt växande näringsliv med stor hotellkapacitet som gör det enklare att ackommodera de strax över 100 000 besökarna som kommer för att se på tävlingarna.
Sverige får även möjlighet som att stärka sin position som arrangör då rallyt inte behöver förflyttas till någon utav grannländerna. Det svenska rallyt är idag ett av de starkare varumärkena inom den svenska sportvärlden, och kan fortsatt förbli så.