Inom några månader är det dags för den största tävlingen inom rally – WRC 2022.

Som den enda arrangören för vinterrally med frusna vägar, har Sverige en speciell plats i tävlingen. En nyhet för 2022 är att den svenska tävlingen kommer gå av stapeln i Umeå, i stället för sin tidigare hemort i Värmland. Förutom denna ändring kommer det också finnas andra nyheter, som tar rallysporten in i framtiden. 

Hybriden gör entré på rallybanan

Det är för första gången i rallyhistorien som hybridbilar gör entré på WRC där förbränningsmotorer kombinerade med 1000kW elmotorer. Fördelen är att elmotorerna kommer kunna ge extra kraft till bilarna på olika delar av rallyt. För de bilentusiaster som intresserar sig utav toppmodern teknik och nya, mer hållbara fordon, blir detta något alldeles unikt. 

Att hybriderna får en plats i startgrupperna tar inte bara världsmästerskapet in i framtiden. Det bidrar också till ett ökat intresse för hållbarhet och bjuder in andra motorentusiaster till rallysamhället. 

Något som också kan bli intressant är hur bettingmarknaden ser ut med de nya bilarna som konkurrens mot de traditionella – och om tävlingarna kommer bli annorlunda. Via den här länken kan man bland annat hitta flera olika casinosajter som erbjuder betting och kan höja både spänning och stämning för det kommande världsmästerskapet. 

Rallysporten – i lä jämfört med andra motorsporter

Eftersom hybrider och elbilar ökar i popularitet över stora delar av världen har många biltillverkare börjat skapa sina egna versioner. Som ett hållbarhetsmål har WRC valt att introducera hybrider redan 2022, som förutom el-motorn ska gå på 100% förnybart bränsle. 

Även om det för rallysporten är en väldigt stor nyhet, har hybrider funnits i motorsports-sammanhang redan sedan 2012. Exempelvis har man under World Endurance Championship använt sig av hybridteknologi, och sedan 2014 har det även lanserats inom Formula 1. Mercedes var bland de första biltillverkarna att skapa en hybrid F1-bil som kunde hålla måttet med sina fossil-baserade föregångare och lyckades ha en pallplats inom området fram till 2018. 

Det blir alltså en väldigt relevant nyhet som ligger helt rätt i tiden för rallysporten. 

Lärorikt för hela fordonsmarknaden

Om man ser till rallybilarnas grunder och struktur, har dessa störst likhet till de som används av gemene man på en dag-till-dag basis. Enligt Yves Matton, som är direktör för FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) blir det en stor fördel att lansera hybrider inom rally, eftersom alla kan ta lärdom från detta. 

Han nämner att man under tävlingen kommer kunna bidra med kunskap om hur man hanterar dessa bilar. Speciellt vid olyckor eller andra händelser. Även om fler och fler köper hybrider och elbilar finns inte samma kunskap gällande fordonen som med de bensin- eller dieseldrivna motsvarigheterna. 

Följ tävlingarna online

Med start i de franska alperna drar WRC i gång den 20 januari 2022 och fortsätter sedan genom en rad olika länder fram till november samma år. För den som kanske inte vill eller kan åka till de olika destinationerna, kan man följa tävlingarna live på WRC:s officiella hemsida. 

Majoriteterna av tävlingarna kommer att vara inom Europas gränser, men med lättade restriktioner bjuder Kenya in till safari-rally och Nya Zealand välkomnas tillbaka som arrangör med härligt dammiga grusvägar. Även Japan, som inte varit med på över 10 år, bjuder in till en final på mästerskapet som avslutas mellan 10-13 november.