En stor skara av de svenska casinospelarna beger sig av till utländska spelsajter. Anledningarna till denna nya speltrend är många. Dock är bonuserbjudandena som är tillgängliga på den globala marknaden en av de mer framstående faktorerna. Du finner att casinon utan svensk licens har betydligt bättre bonusförmåner än de inhemska plattformarna, men varför är det så? I den här artikeln skall vi besvara den frågan.
Utlandets maffiga casinobonusar
Internet har öppnat upp för många av samhällets kommersiella sfärer att nå en ännu större kundbas. Idag finner du i stort sett alla möjligheter till att ta del av allt från handel till nöje och underhållning samt spel om pengar ute på webben. Särskilt i Sverige har den sistnämnda kategorin blivit särskilt populär, då fler svenskar i dagsläget spelar på casinon och betting på sporter såsom rally än någonsin tidigare.
Den svenska spelmarknaden var snabb med att expandera sin verksamhet till internet. Under en längre tid var även den här typen av spelande den mest föredragna innanför våra landsgränser. Det här är dock inte längre fallet. Det är ett alltmer vanligt förekommande att svenskar nu söker sig till utländska, så kallade olicensierade casinon för att spela om pengar online.
Det här beror delvis på att den inhemska svenska marknaden har blivit mer åtstrypt och begränsad följande nya lagföringar. En annan anledning är att utländskt spelande allt som oftast har fler möjligheter till stora bonuserbjudanden, vilka svensklicensierade nätcasinon inte längre kan erbjuda. Efter de nya regleringarna kan således svenska spelsajter inte konkurrera med den globala spelmarknadens bonusförmåner.
Det finns ett antal goda anledningar till att ett casino utan licens har ett betydligt mer generöst bonussystem än de i Sverige. En bonus, särskilt i form av ett välkomsterbjudande, erbjuder mängder med fördelar till det casino som utfärdar dem. Det här skall vi nu gå in djupare på, för att skapa oss en bild av hur bonusstrukturen ser ut på den utländska spelmarknaden samt hur bonusar gynnar såväl kund som casino.
Den bästa marknadsföringen
Föga förvånande är ett stort bonuserbjudande den perfekta metoden att marknadsföra sig på. Det här är ett faktum som är särskilt viktigt för de spelsajter som inte har en svensk licens. Svenskar utgör en relativt stor del av den spelande skaran ute på nätet. Svenskar besitter även generellt ganska så djupa fickor för sitt spelkapital. Således är vi en eftertraktad kund av nätcasinon världen över.
Det går dock inte för utländska spelsajter att marknadsföra sig i Sverige. Svensk spellag förbjuder olicensierade casinon att föra reklam inom den svenska sfären. I stället får dessa spelplattformar vara mer innovativa i hur de lockar till sig svenska kunder. För att stå ut som ett bra val får de försöka konkurrera med svensklicensierade sajter, vilka har rätten till marknadsföring.
Det bästa sättet att nå svenskar är således genom att erbjuda något som inhemska casinon inte tillåts, i.e stora bonusar. Vi har alla säkerligen sett reklam för nätcasinon i Sverige. Dessa förekommer i reklampauser på TV samt som sponsorer till sportevenemang inom allt från fotboll till motorsport.
Den här typen av marknadsföring är dock inte lika effektiv som mun-till-mun-metoden, vilken fortfarande är ansedd att vara det bästa sättet för kunder att hitta ett bra casino på. Om en spelsajt kan erbjuda en riktigt bra bonus, talar det hör för att de skall få ett rykte om sig som en generös plats att spela på. Det här har visat sig vara ett vinnande koncept i kampen om kundbasen ute på den globala spelmarknaden.
Ökat spelande
En stor bonus är även en god morot för kunden att spela mer på en sida. Vanligtvis kommer dessa mäktiga kampanjerbjudanden med villkor som behöver uppfyllas. Ett begrepp som är vanligt att höra på ett olicensierat nätcasino är ”omsättningskrav”. Det här är en typ av försäkring från sajtens sida, vilken garanterar att bonusinvesteringen i spelaren återkommer i form av ett ökat spelande.
För att ett omsättningskrav skall uppfyllas, måste du som bonusmottagande kund spela upp en multiplikation av bonussumman som insatser på casinot. Detta kan röra sig om allt från 30 gånger den tilldelade bonusen till högre siffror såsom 50x.
Skulle du inte komma att uppfylla det här kravet, vilket även måste ske inom en tidsfrist, kommer både bonusen som alla vinstpengar vunna med den att reklameras av casinot i fråga. Således har spelsajter skapat ett självuppehållande ekonomiskt ekosystem tack vare stora bonusar, vilket de i slutändan vinner på. Dock får det även sägas att kunder på utländska casinon också drar nytta av de fina bonuserbjudandena.