2021 har inte bara varit ett år där marknaderna försökt repa sig efter pandemins frammarsch under våren året innan. Det har också varit ett år där motorsporten klivit in i en mer hållbar och miljöorienterad fas, och lanserat ett flertal olika tävlingar med fokus på elmotorer. Dock är åsikterna kring elmotorsport olika. 

Nya motorsporttävlingar 

Under våren har det kommit en del nyheter inom motorsporten. Bland annat lanserades tävlingen Extreme E med fokus på klimatförändringar. Även WRC meddelade att tävlingarna under 2022 kommer vara den första rallytävlingen i historien med enbart hybridbilar. 

Det är minst sagt intressant hur motorsporten anpassar sig med elbilar som får ett allt starkare fäste bland såväl professionella förare som privatpersoner. Det kommer säkerligen också skapa en skiftning i hur tävlingarna utformas. Även bettingindustrin, som får fler spelare under tävlingarna, kommer säkerligen också påverkas. Speciellt om man kollar till oddsen för WRC på bland annat casino utan licens 2022.

Extreme E

I april gick den nya tävlingen Extreme E av stapeln. Detta är den första och enda tävlingen som är skapad för att öka medvetenheten kring vår klimatpåverkan. I denna tävling körs enbart eldrivna terrängfordon, genom platser som påverkats mest av den globala uppvärmningen. Målet är att kunna skapa en tävling med ett obefintligt koldioxidavtryck.

Bland annat kommer fordonen köras genom Grönlands tundra till Saudiarabiens öken. Förutom att visa den påverkan vår livsstil har på vår planet, visar även tävlingarna hur långt i utvecklingen man kommit beträffande elbilar. 

Till skillnad från andra motorsporttävlingar, där förare kör bilar av olika modeller, kommer Extreme E endast att ha en modell – ODYSSEY 21. Detta är en fullt elektrisk SUV med en toppeffekt på 400kW och en acceleration från 0-100 km/h på endast 4,5 sekunder. Allt detta i lutningar upp emot 130%! 

WRC

Även den årliga rallytävlingen WRC, uppdaterade sin flotta för de kommande tävlingarna under 2022, där samtliga fordon kommer att vara hybrider. Det som däremot skiljer dessa från den klassiska hybriden är att bränslet kommer att vara 100% förnybart för att minska koldioxidavtrycket. 

Fördelarna med de elektriska motorerna är att de kommer kunna ge bränslemotorn extra kraft vid vissa moment. Däremot kommer det också finnas delar av tävlingarna där bilarna enbart kommer att gå på el. 

En av bilarna man säkerligen kommer att se på tävlingarna är PUMA Rally1, skapad av M-Sport World Rally Team. Här kommer både förbränningsmotorn tillsammans med en 100kW elmotor och batteri ge maximal effekt till bilen. Batteriet kommer även att spara energin från inbromsningar för att ge en ökad prestanda. 

Delade meningar gällande fordonen

Många av förarna inom både Extreme E och WRC, ser många fördelar kring de nya fordonen. Rallyförare har i tidigare intervjuer nämnt att de ställer sig positiva till förändringarna och att de får vara ledande inom branschens nya segment. 

Bland annat har den svenska rallyföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky berättat att de nya eldrivna bilarna ger mycket körglädje och är nästintill som raketer där man sitter fastklistrad i sätet. Även om bilarna skiljer sig i ljud och känsla, har de ändå inte avsevärt stora skillnader. Det kan till och med vara så att elbilarna bjuder på mer fart och snabbare race. 

Förarna inom Extreme E, ser också många fördelar när det kommer till miljö och omgivning, men bland åskådare och motorsportentusiaster är åsikterna annorlunda. 

Motorsport – fast utan motor

Många av de som följt motorsporten genom åren delar inte samma positiva inställning som förarna. Kommentarerna kring sportens utveckling klingar negativt och man anser att elmotorsporten är som att kolla på motorsport fast utan en motor. Det är ju onekligen något speciellt att höra motorernas rivande ljud, och det hör säkerligen också sporten till. 

Att bilarna skulle vara helt tysta är lite av en myt. De avger fortfarande ljud, men kanske mer likt en jetmotor, än en driven med bensin. Eftersom utvecklingen går ifrån de klassiska, bensindrivna fordonen ställs det högre krav på såväl tillverkare som arrangörer, då de måste överväga mer hållbara alternativ. 

Exempelvis så har Formula 1 sedan 2014 haft el-komponenter i sina tävlingar för att komplettera förbränningsmotorerna och ge dem mer kraft. Det är alltså inget nytt, och med små medel kan el bidra till bättre bilar och nya möjligheter.  

Rallybilarnas fördelar för privata marknaden

Eftersom elbilar börjar bli alltmer populära även på den privata marknaden så har tävlingarna väldigt många fördelar. Mycket av den teknologi, komponenter och produkter som används inom motorsporten, får en stor användning för vanliga bilar framöver.

Ända sedan 1912 har teknologi från Formula 1-bilar använts till våra vanliga bilar, när Renault bytte ut sina kamaxlar till dubbla överliggande kamaxlar för att öka hastigheten på fordonen. Det tog inte lång tid innan de införde detta i resterande fordon i produktionen. 

Det kommer säkerligen finnas två läger inom både motorsporten och på fordonsmarknaden även framöver. Däremot kan motorsporten få ett stort inflytande över dem som idag inte är fullt övertygade kring elbilar. Fördelen är ändå att ju fler elbilar som gör inträde inom sporten, desto större kunskap kan biltillverkarna få för att skapa säkra bilar för allmänheten att använda sig av.